torsdag 20 februari 2014

Nya kläder?

Det är mycket nu.. Jag tvättar och tvättar och skriver listor och promenerar. Konstigt det där hur tiden varierar sig. För flera månader sedan planerade jag för semester i mars. Tre långa veckor på andra sidan Atlanten ska det bli. Sen.. om några månader.. jättelångt fram i framtiden. Först ska det vara jul och kalla vintern i januari och februari.
Dagar blir till veckor som blir till månader, julen passerar med gott och ont. Januari kommer med vinter och helt plötsligt är det slutet av februari och all den där tiden som var kvar är som bortblåst. Inte så att jag klagar, jag ser fram emot min semester. Men det är så mycket jag ska hinna innan, jag har knappt ens skrivit klart listorna på saker som ska skaffas, tvättas, packas och tänkas på. För att inte tala om att jag inte ens har börjat göra det som är tänkt att stå på listorna. Ja, ja, jag lär nog hinna. Det jag har glömt får jag klara mig utan eller skaffa nytt.

På tal om det så är våren på väg. Det är den alltid. Inte alltid att det märks när vi ligger på soffan Signe och jag. Snön yr och vinden tjuter runt husknuten. Filtar, värmeljus och sprak i kaminen hjälper föga vissa kvällar..
Eeeehh...
Fast Signe verkar inte direkt lida av vinter.. Men nu är det ändå så att våren är på väg. Igår kröp det runt en nyckelpiga på köksbordet. En liten röd glädjeprick på duken :) Undrar vart den legat gömd och vad som lockat fram den nu?? 
Så när jag satt och åt kände jag en liten duns på huvudet och ner i tallriken trillar den lilla nyckelpigan... Kanske ska jag få en ny hatt tänker jag och ler lite medan jag pillar bort den. Lite senare när jag sitter i soffan känner jag hur det killar lite i hårfästet och viftar lite förstrött med handen. Efter en stund killar det mera men på halsen istället så jag vevar till lite och ner på magen trillar en...: nyckelpiga. Det måste vara ny kläder på gång!!
Eller åtminstone vår, för den är alltid på väg.



2 kommentarer:

  1. Två nyckelpigor - det räcker inte med bara nya kläder. Det blir nog fler glädjeämnen!!

    SvaraRadera
  2. Den som ändå kunde ligga som en katt, och ha det lika skönt som det ser ut när de gör det.

    SvaraRadera