tisdag 23 juni 2015

Fira midsommar

Det krävs lite förberedelser när det ska firas ordentligt. Jag var nog till olika affärer varje dag hela veckan för att inskaffa allt som jag kunde tänka skulle gå åt. För att inte tala om hur många gånger jag tittade på alla olika väderprognoser jag kunde hitta... Vid ihållande regn skulle inte festen kunna bli av. Eller i alla fall inte hela festen. På torsdagens eftermiddag bestämde jag mig ändå för att köra, en sista koll på vädret bara
Det ser lite ljusare ut i horisonten, eller hur? I morgon bitti kommer gästerna så det är bara att ladda och förbereda så mycket jag kan. Sa jag att det är färg och pensel-fest?
Fredag morgon gav jag mig upp i det hyrda vidundret på spagettimjuka ben för att tvätta vindskivor och fönsterfoder. Jag var precis lagom klar när kära föräldrarna anlände. Efter kaffe tog pappa över vidundret och mamma och jag höll oss på mer lagom höjd. Efter sill-lunch kunde vi ta tag i penslarna och börja måla. Avbrott för midsommartårta måste det såklart vara
Det viktigaste är väl att det är jordgubbar och grädde?  Fyllda av sockerenergi fortsatte dagens målande.
Dag två började som dagen innan slutat: ut o måla! Tjo, vad det går. Jag målar rött. Väldigt smidigt, kloffs kloffs på väggen och en del på gräset och stenarna nedanför. Jag har en stor sälg på tomten där det går att söka skydd när regnet kommer, praktiskt så är man nära väggen för att börja måla igen när det slutar.
På eftermiddagen blev det en liten tur för mamma och mig till Jönköping. Jag behövde skaffa en hyvel så pappa kunde få till ett nytt understycke på ena fönstret. Det är många saker att fixa... Nu går det i alla fall att öppna igen utan att vara rädd för att rutan ska trilla ner på marken.
På eftermiddagen fick vi praktiskt taget rolla in hela oss i myggmedel. Fy tusan vad knott det kom! De hittade till och med små maskhål i mössan så de kunde krypa ner i hårbotten och kalasa. Mera myggmedel! Och vad trötta vi var när kvällen kom. Inte orkade vi vara ute och uppskatta att solen kom på ett strålande besök.
Så blev det söndag. Det gäller att hinna så mycket som möjligt innan vidundret skall tillbaka till uthyraren. Och det flöt på riktigt bra. Det som nu är kvar att måla på huset kan nås från stege och kanske till och med lite inifrån om jag öppnar fönstren.
En väldans bra och produktiv midsommarfest som varade i dagarna tre...



1 kommentar:

  1. Det är otroligt så roligt man kan ha när festen är väl förberedd.

    SvaraRadera