onsdag 15 juli 2015

Det man inte har i huvudet...

Och det här ska kallas semester?? Jo visst. Det blåser storm och regnar om vart annat och dessutom är det kallt som på hösten. Tre morgnar i rad förra veckan var det ensiffrigt på termometern. ENSIFFRIGT!!! Sju plusgrader och regn som fram på eftermiddagen övergick till 12 plusgrader och i alla fall uppehåll. Jag fick elda i kaminen och dra filten över mig när jag skulle se hoppningen från Falsterbo. Brrr....
Så helt plötsligt i lördags glimtade solen fram igen, fram med gräsklipparen!! Då var det dags för nästa gräsklippningsredskap att gå sönder
Nåja, de har några år på nacken så det är väl förlåtet men det verkar vara troll i min gräsklippning i år... fast nu är det väl inte mycket mer som går att byta på den fronten.
Lagom när det var färdigklippt ringde pappa och sa att han skulle komma förbi och pyssla med husvagnen, vi hjälptes åt med inslagningen...
Det hade inte varit ens en vindpust på hela dagen förrän pappa började vika ut pressarna, då måste det såklart brisa till lite så det blir extra besvärligt. Men skam den som ger sig, inslagen och klar :)

Det fanns även lite tid för annat pyssel. Jag hade förberett tidigare i veckan genom att gräva och lägga i markduk och sand. Kära far satte vinkelslipen i stenskivorna och voila:
Ny och efterlängtad. Rak och stadig till skillnad från den gamla som gärna lutade 45grader fem minuter efter upphängd tvätt... Den här klarade testet någon dag senare
Tänk att tvätten torkade ute! Himlen var precis regntung mellan varven men varje gång jag var övertygad om att det skulle braka lös gled det svarta åt sidan och släppte regnet hos någon mindre lyckligt lottad granne. Skönt att ha tur med nåt.
På tisdagen klev jag upp tidigt, planerat en liten tur till föräldrarna i Algutsboda. Jag hade fixat lite utflyktsmat som mamma och jag skulle ha med till Tingsryd. Det stora målet var Hammarplasts sommarförsäljning, dags att byta ut matlådor och vissa köksredskap. Det är alltid kul att botanisera bland alla prylar. Obligatoriskt är även ett besök på Börjes, Tingsryds svar på Ullareds GeKås. Där gjordes dagens fynd; stora och mjuka handdukar för billig peng.
Efter allt shoppande var vi allt lite hungriga så vi styrde mot campingen där vi hittade ett bord i solen och kunde njuta av medhavd matsäck.

Idag tog vi en sväng till Kalmar mamma och jag. Tänk att jag aldrig tidigare varit där....
Härligt promenera runt-väder hade vi. Många små söta hus och en del lite pampigare. Det var inte direkt trångt på gatorna heller, kanske alla åker över bron till Öland i stället?? Jag har ju aldrig svängt in där förut heller...
Jag hittade och köpte ett par väldigt efterlängtade tofflor. mina gamla av samma modell har varit uttjänta i flera år. Alltså uttjänta på riktigt, de har glappat så mellan sulan och inlägget fram i tån så det har varit svårt att gå i trappan med dom och jag har fått tänka mig för när jag passerat mina höga trösklar här hemma.
De har inte gått att få tag på på några år men nu produceras de visst igen. Jippi!!
Efter intagen sillunch styrde jag bilen hemåt igen.

Och TYPISKT mig!!! Jag hade såklart köpt fel storlek på de nya tofflorna. SUCK. På med datorn och söka rätt på butikskedjans representant i Jönköping.. Jo, det skulle gå bra att byta tofflorna där och jo, de hade öppet till klockan 18. Så in i bilen igen och iväg!!

Det man inte har i huvudet ... får man ha i bensintanken, som jag brukar säga.






1 kommentar:

  1. Tankar fåt man ha i tanken, som sagt. Men trevligt var det ändå!!

    SvaraRadera