söndag 29 mars 2015

Det våras och så....


I år drabbades jag av en ohejdbar lust att pynta. Ingen aning om var den bacillen kom ifrån och som tur var verkar den ha varit övergående. Det började med att jag åkte till en blomhandel för att hämta en födelsedagspresent...
Där blev jag alldeles förälskad i alla penséer som fanns i regnbågens färger och några till. Billiga minipåskliljor fanns det också, kanske inte helt smart tänkte jag när jag stod där med krukan i handen; jag bor ju i Sibirien och det är fortfarande frost på nätterna. MEEEN de är ju så fina och hela kroppen ropade efter färger och pynt. Efter mycket velande och överläggande bestämde jag mig för en liten plantering som jag kan lyfta in i hallen på kvällen. Smart!
Så jag åkte därifrån med en massa söta och färgglada små blommor :)

Pyntivern höll dock i sig i nästa affär också och det är det resultatet som syns på bilden ovan. Just det pyntet är även mycket uppskattat av Signe. Tack snälla matte! Nu har jag att leka med när jag tröttnar på att jaga småfåglar. I alla fall ser det ut som att hon menar det när hon far runt som en liten helikopter och bryter av mina fina påskpyntade kvistar. Grannkatten är också förtjust...

Med detta så kom suget att pyssla i trädgården. Det är förstås alldeles för tidigt att stilla det suget redan nu men en liten idé-resa kanske kunde vara på sin plats?
Sagt så... mamma köpte biljetter och jag tankade bilen. Igår åkte vi till Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan i Älvsjö.
Bilen var snäll och startade utan mankemang och vägarna var torra. När vi passerade gränsen till Östergötland började solen stråla och vi njöt av vidderna. Många fåglar att se på på fälten och på staketen utmed vägen. Ganska många djur som mött trafikdöden på vägen också...
Vi stannade i utkanten av Nyköping och fikade. Medhavd wrap och kaffe. En bensträckare också så var sista biten en baggis.

Det var inte super-kul att hitta en parkering... LEDIGT stod det på skyltarna och vi följde dem. Tyvärr var det väldigt missvisande. Överallt stod gulklädda gubbar och hindrade infart på parkeringarna. Skyltarna utanför P-husen lös FULLT. Till sist hittade vi parkering på idrottsklubbens stora grusplan. Jippi!

Väl inne på mässan fanns väl både ris och ros.. låt oss vara nöjda med att det är trevligt med en utflykt och att i alla fall ha ett par idéer i väskan hem.
Och fikapausen på hemvägen var toppen.

2 kommentarer:

  1. Gillar din beskrivning av resan. Det var jättetrevligt och dina wraps var en höjdare. Och visst har vi båda med oss idéer. Om inte annat så tanken på körsbär.

    SvaraRadera
  2. Ja, nästa vår vill jag plantera körsbär.

    SvaraRadera