tisdag 24 september 2013

Solsken och karameller

Igår var det en alldeles ljuvlig dag. Solen sken och temperaturen som börjat på -3 steg upp till ca +13. Jag gick en förmiddagspromenad bort till badplatsen och tittade på en alldeles spegelblank sjö med glatt höstfärgade träd omkring sig. Det är bra vackert även på hösten.
Efter lunch tyckte jag att det var synd att inte utnyttja dagen så en tur till svampskogen vore väl nåt? Med lite tur så kan jag ju få med mig ett par svampar hem också :)
Och visst fanns det kantareller. Fler än jag vågat hoppas på faktiskt
En väldigt stor hittade jag bland alla lagom och lite mindre. Faktiskt brukar de inte bli så himla stora just på det stället i skogen. Det var väldans torrt i marken även om det kommit en del regn på sista tiden. På vissa ställen där jag brukar få hoppa mellan tuvor och se mig för var det bara att traska på den här dagen. Vidare till nästa ställe.. Ibland kan svamparna verkligen se ut som bakelser där de står:
Jag tycker att flugsvampar hör till de allra vackraste i skogen, synd att de inte är ätliga för de ser så mumsiga ut. Det blev en bra dag i svampskogen och mycket härlig natur att njuta av. Funderade på varför jag smyger i skogen när jag går ensam?? Inte kan väl svamparna bli rädda och huka i mossan bara för att jag kommer och går? Konstigt hur man har saker och beteenden för sig ;)

Kram



1 kommentar:

  1. Röd flugsvamp är så vacker när den står där i solskenet. Kommer ihåg att jag hittade på små historier för Henric när han var liten.

    SvaraRadera