tisdag 10 september 2013

Höst

Grå himmel, regn och blåst. Årstiden för död och förmultning. Det luktar annorlunda i skogen nu men ändå ganska gott. Lite sött och blött. Mylla.
Samtidigt som hösten är vemodig med allt som vissnar kan den vara bedårande vacker med hög luft och färgprakt. Jag tror att jag älskar alla årstider, var och en på sitt sätt. I förrgår låg jag i solstolen och njöt, idag satt jag inne och tittade på regnet och det blev aldrig riktigt ljust ute.

Men att det multnar ute betyder näring till jorden så det orkar grönska igen. Så nu när det liksom är lite tillåtet att kura med te och bok under en filt är det samtidigt dags att plantera för kommande skördar..

Gula krusbär




Röda krusbär




Ett tänkt plommonträd
Jag har jobbat lite.. Och hoppas att det ska bära frukt så småningom. Det är lite rogivande att gräva och pilla bort sten, fylla hålet med ny jord och stoppa ner nya växter. Hopp om framtid kanske. Och man blir lite härligt trött i musklerna.

Och ännu är det nog sensommar.. vill jag tro ändå, för trädgården har fortfarande lite blomsterprakt att erbjuda både öga och näsa

Och det jag fyndar på mina många promenader kan förvandlas till lite mys de dagar då det är dags att kura under filten och lyssna på vindens vinande runt knutarna. Hösten är även stearinljusens årstid
Kram






2 kommentarer:

  1. Vad mysigt det låter. Hos mig är det disigt på morgonen och solsken resten av dagen.

    SvaraRadera
  2. Jättefin dekoration. synd bara att den inte håller tills ljuset brunnit ner. Men det finns ju mer att hämta i skogen.

    SvaraRadera