fredag 22 september 2017

Museum


Första museumet att besöka på den här vändan blev Museum of Pop Culture, samma museum som jag nog har besökt varje gång jag varit i Seattle.Det ligger precis bredvid Space Needle så den får man lite på köpet, gör sig dessutom bättre på bild än själva museumbunkern ;) . De har alltid någon ny utställning eller en som är sevärd igen. Största nyheten i år var annars namnbytet: MoPOP istället för EMP. Huvudattraktionen för min del var

 En hel hall med foton på Bowie. Lite berättelser om hur bilderna kommit till och en del citat från Bowie själv och fotografen. De andra utställningarna vi såg var om Star Trek och Science Fiktion. Det finns en attraktion till som är knuten till området
En monorail!
Den går bara mellan city och MoPOP, inga mellanstationer. Lagom läskig måste jag säga... Mitt sällskap placerade sig längst fram i vagnen
Som ni ser sitter man liksom utanför själva banan. Ingen underbar känsla när det svänger och hastigeten är dryga 50km/h... tur att det inte var så lång sträcka.

Museum nr 2 blev Museum of Flight (Boeing)
En väldans massa flygplan. Och Rymdraketer med det som hör till. Det krävs ju lite byggnadsvolym för alla dessa skapelser och svåra att fånga på bild är de, känslan blir inte lika överväldigande. Jag försökte fånga rymdfärjan men det gick inte alls. Men man kunde kliva upp i den och få en känsla av hur stor eller liten den är. Den som står på det här museumet har inte varit i rymden men det är i den som de utbildar rymdfarare.
Funderade en stund på att byta yrke...
Men jag är inte mycket för det där med krig. Roligare då att kunna kliva ombord på allra första Air Force One och spana in konferensrum (med riktiga gammaldags telefoner), sovplatser och toaletter. Eller Boeing 747, synd bara att övervåningen var stängd. Concorden var ju häftig...
Jag fick huka mig i dörröppningen men det var faktiskt ståhöjd inne i planet. Förr siktade man på snabba resor, idag vill man frakta så mycket som möjligt på varje tur.

Tredje museumet blev SAM, Seattle Art Museum. Lite äntligen... varje gång jag har gått hit tidigare så har det varit stängt. Kan bero på att jag tydligen alltid tyckt att tisdagar har varit bra dagar för museum.... Här fanns allt från likkistor
Till konstiga kostymer
Porslin, glas och skulpturer av alla slag och varianter. Tavlor såklart...
Efter den rundan var jag helt säker på att jag gjort mig förtjänt av årets besök på Cheesecake Factory så dit bar det av. Självklart skulle det bli en Oreo, jag äppnade inte ens menyn
Och nej, jag orkade inte hela i år heller. Lite farsinerande att grädde kan lätta upp en efterrätt..











1 kommentar:

  1. Härlig läsning, va mkt spännande ni har gjort!
    Kram Emma

    SvaraRadera