torsdag 14 september 2017

Soliga Seattle

Första dagen..
Som alltid vaknar jag flera gånger under natten, kroppen verkar inte fatta att jag pinkade en timme tidigare eller att jag inte sovit på ett dygn. Klockan halv sju slutar jag snurra i sängen och kliver upp, frukostdags. En hel balja kaffe senare blir det dags att duscha av sig gårdagens resa och ge sig ut. Jag brukar alltid promenera till Volunteer Park första dagen, det är ett lagom sätt att låta kroppen komma igång efter resdagen. Så jag drog med mig kompisen och traskade iväg.
Vi började med yttersvängen genom parken bort till Lake View Cemetary, precis vig ingången finns en utkiksplats
Lake View beskriver det hela ganska bra.

Det är en vacker begravningsplats belägen över en kulle, kan väl säga att en och annan välbergad person grävts ner här. Stora monument och sarkofager, sirliga och blanka stenar varvat med väldigt gamla knappt läsbara plattor i marken och minnesplaketter på en vägg. Det finns en grav här som lockar en hel del turister också
De flesta som besöker det här stället verkar dock komma med bil, kliva ur och plåta, kanske göra några fåniga poser och sedan åka igen. Gå omkring verkar lite annorlund... jag går...

Vi gick tillbaka till parken och åt lite matsäck innan vi tog svängen till vattentornet
Vi fick trängas med några skolklasser den här dagen, de passar viss på att lufta ungarna så länge vädret tillåter. I alla fall traskade vi upp och kollade in utsikten och sedan ner igen..
Det blev ett besök på en bokhandel som är inriktad på teknik i alla möjliga nivåer, de hade även kafé och ölrättigheter. Så en öl och en scone men en massa prat blev det också när vi handlat klart. Kul med annorlunda ställen.
Väl tillbaka i huset igen tog vi med oss lite dryck upp på takterrassen för att njuta av väder och utsikt
Härligt med sommar kan jag säga!

Vi lagade middag när brorsan kommit hem och sedan var det dags för bio. Star Trek Beyond skulle ses. Nu var det ju inte en helt vanlig bioföreställning utan en med livemusik.
Det var alltså Seattles Symphoniorkester som spelade all bakgrundsmusik live med dirigent till filmen. Hej så intensiv filmupplevelsen blir på det här sättet. Om man dessutom lägger till en amerikansk publik som gärna jublar, skrattar och applåderar till det som händer både på duken och musikmässigt blir det en upplevelse att minnas. Wow liksom!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar