fredag 23 augusti 2019

Paradiset

SOL
SAND
HAV
VÄRME


Det är väl det som beskriver paradiset för mig. Det är vackert för både kropp och själ och det är nästan svårt att ta in hur vackert det faktiskt är. 
Första dagen låg vi på stranden så länge vi orkade. Det blev en sen lunch på ett fiskhak ett kvarter ifrån huset vu hyrde. Völdigt spartanskt ställe med engångsbestick och servering i hämtlådorna. Långbord med bänkar att sitta vid men verkade hur populärt som helst. Gott var det och det är ju viktigast. Efter lite siesta blev det tur till Waikiki för shopping och titta runt. Jag hittade min obligatoriska kylskåpsmagnet (snart dags att skaffa ett kylskåp till...) och sedan blev det middag på ett annat fiskställe. 
 Först när maten kom in tänkte jag att jag kanske beställt fel? Såg ju liksom ut som vilken stek som helst... men på tal om paradiset så var nog det här mat-paradiset. Alltså vilken perfekt tillagad fisk. Nog den godaste jag någonsin ätit.

Dag två var det dags för spartan för brorsan och Janelle. Josh och jag tog det hårda arbetspasset på stranden istället
Svettigt värre... Och när jag äntligen för första gången i mitt liv får se en sköldpadda i det fria så har den stackaren fastnat i ett fisknät och dött...
Just den här stranden var inte helt badvänlig, botten var full med sten och korallrester och långgrunt som tusan så vi beslutade oss för att åka vidare till ett annat ställe. Vi stannade till vid en liten affär för att skaffa vatten och en liten matbit
Hopapackat kryddat ris med en skiva ägg och korv på. Det svarta runt är också ärbart, typ sånt som är runt sushi också. Smakade helt hyggligt och fyllde sin funktion.
Nästa strand...
Här var det sand så långt ut jag orkade traska innan jag lade mig för att flyta runt en stund. Vattnet var precis lagom att skvalpa i. Men så befanna jag mig ju i paradiset... Efter en hög med timmar var det dags att ta sig tillbaka och möta upp våra spartanhjältar. Jösses, de var trötta, skitiga och luktade illa... men vad gör väl det efter en sådan prestation.
Hem till duschen och snabbmat på en grill inte alltför långt bort. Hungriga och trötta...


Så blev det söndag. Nytt race för spartathjältarna. Inte lika långt idag men tillräckligt... Vi följde med in allihopa på startområdet idag, vink vink och lycka till så var de iväg och vi som inte sprang åkte till stranden för lite avkoppling alternativt uppvärmning ;) Jag skulle ju vara med på det korta loppet på eftermiddagen!!
När det var solat och badat ett par timmar blev det som sagt lite skohämtning... en kan ju tydligen inte lyckas varje gång.

Nåväl. Det pendlade såna här klassiker mellan parkeringen och tävlingsområdet. Tycker alltid att det ser ut som att de ska tippa över bakåt. Alla säten var överdragna med glad-pack och eftersom jag sett gårdagens kombatanter hade det sin förklaring.
Dagen avslutades sedan med pizza. Om den var god? Kan ni slå er i backen på! Bästa ever!! Det enda som kunnat toppa den hade varit densamma med kebebsås från någon Nässjö-pizzeria ;)

Är man på Hawaii måste det ändå ses som obligatoriskt att besöka Pearl Harbor. Historien är en viktig del i framtiden och det är intressant att se den från flera håll än det egna. Håller kanske inte helt med om den "Heroism" som USA håller så högt men det är deras sätt lite rakt igenom hela samhället. De har ju inte lika lång historia här borta så att säga
Vi fick se en film om deras början på Andra Världskriget och på den följde en båttur ut till monumentet som är byggt ovanför det skepp som inte kunde räddas. Alla som dog ombord på det skeppet har det som sin grav sedan dess och de få som överlevde har valt att bli begravda där när det är dags. Själva monumentet var stängt för renovering nu så vi fick inte kliva ombord men för min del gjorde det inte så mycket.
Väl klara där var det dags för ytterligare ett obligatorium
Ja, det var en liten och ynklig port men den var där. Lunch i China Town ingår när brorsan och jag besöker städer där sådan finns. Vi hittade en riktig sylta som bara var aningen större än ett hål i väggen men var välbesökt av lokalbefolkningen. Mycket gott och alldeles för mycket på tallrikarna. I vanlig ordning på sådana ställen.
På kvällen var det dags för grillfest. Eller Luau som det heter. Grillbuffet med show.
Bordsnumreringen... Och visst kunde jag höra havet däri...
Maten smakade bra, sällskapet var trevligt och showen var bra mycket bättre än jag vågat hoppas. Och nej, det är ingen kuliss bakom. Det såg verkligen ut så... jag sa ju att jag var i paradiset.

Sista dagen måste såklart avnjutas på stranden, ingen vet ju när chansen kommer nästa gång. Så efter tips drog vi iväg till något som skulle vara vackert sandigt och badvänligt. Och det var det helt säkert också men inte just idag
Mycket blåst, stora vågor och massor med maneter. Badvakten tyckte inte ens att det var en bra ide att doppa fötterna... så vi återvände till Waikiki Beach och det är ju inte så illa det heller. Vattnet är skönt och solen varm. Sanden troligen lika sandig...

Lunch buffet på ett poppis-ställe. Helt ok och väldigt bra service. Goda drinkar för de som drack såna, jag tog iste med mango. Också fantastiskt gott. Och på kvällen tog vi en stros runt Farmers Market, avjnöt hyggligt lokal öl och återvände såklart till stället som serverat den perfekta fisken. Den var precis lika perfekt den här gången så jag antar att de kan sin sak.

Paradiset var det.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar