onsdag 28 augusti 2019

Hit och dit

Vi hann landa i Seattle och packa om väskan kan man säga... Eller vi landade hyggligt sent på onsdagskvällen, stuvade in oss allihop med all packning i bilen och släppte av hälften vid deras bostad. Väl parkerade hos brorsan blev det en liten tur till affären för att skaffa lite nattamat och frukost. Te intogs sedan stöp jag i säng...
Torsdag morgon var det dags att pressa fram lite svett i gymet här i huset, jag hade ju inte direkt rört på mig sedan spartanutmaningen i söndags. Köra tvättmaskinen var också behövligt.
Efter en alldeles förträffligt mumsig burrito till lunch besökte vo MoPOP, inget Seattle-besök utan MoPOP liksom... Årets besöksutställning var om Prince. Mest foton, lite kuriosa (bla att han har en alldeles egen färgkod..) och en motorcykel


Hann möta upp med lite vänner på kvällen för middag och efterrätt så man säkert skulle fylla ut kläderna. Bäst att börja töja liksom... Sen blev det till att packa.

 Fredag morgon och vi drar till flygplatsen. Morgonkaffe i Alaskas Lounge (bättre än Starbuck's) och kika lite på alla olika flygplan som rörde sig. Stora och små om vart annat. Lite lätt försenad boarding men bra frukost när planet väl var i luften. Landade gjorde vi i San Fransisco.

 Men vi skulle inte stanna i city den här gången, resan gick till Napa Valley. Dags för vinhelg så att säga. Trafiken var tidvis bedrövlig och när vi äntligen kom till en hygglig håla med möjlighet att skaffa förnödenheter inför morgondagens picnic var vi rätt svultna också. Som väl var gick det att åtgärda allt på samma ställe och vi kunde fara vidare mätta och belåtna. Väl framme på helgens Airbnb möttes vi av detta
 Badrum
Kök
"Mitt" sovrum..

Lyxigt värre... Det dök upp en massa mer trevligt folk. Inte så många jag träffat tidigare men vad gör det när det är trevligt och stämning på topp? Middag intogs på en mycket bra restaurang där vin, förrätter, varmrätter och efterrätter delades friskt. Underbart sätt att umgås. Kvällen avslutades med portvin i lilla bassängen vid huset vi hyrde.

Dag två. Stora vinprovardagen. Klockan elva skulle vi vara på första stället och där skulle även tidigare nämnda picnic äga rum. 
Trevlig värdinna som berättade om vingården, vinerna och lät oss smaka av fem olika viner. Ett stod riktigt ut från mängden och det tog jag lite extra av till medhavd mat. Och jag kom ihåg att dricka vatten också i värmen. För varmt var det! Tur vi hade skuggplats..

Nästa ställe hade dukat upp som en middagssittning
Och här kan jag prata om vin... Alltså, jag har på riktigt inte druckit så gott vin i hela mitt liv! Jag har mina favoriter hemma och en och annan sort har jag druckit som fått mig att le lite extra. Men det här var en helt annan nivå. Jag hade inte i min vildaste fantasi trott att vin kunde smaka på det här sättet. Värdinnan här berättade om urval av druvor, storlekar, tjocklek på skal. Soltimmar och olika delar på samma åker tills det kändes som science fiction. Druvorna till signaturvinenrna sorteras för hand! Så är det riktigt goda viner i väldigt små batcher...

Den kvällens middag bestod av catering. Buffet vid husets poolkant. Det känns så fantastiskt lyxigt att ha fått uppleva det här så det är svårt att beskriva med ord.
Hur nära det var till druvorna på den vingården vi bodde på?


Bara att börja trampa ;)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar