fredag 28 december 2012

Hamburg...are

Igår skulle jag turista runt i Hamburg. Promenad från hotell till city på ca en timma, helt ok med tanke på att föregående dag tillbringades till största del i bil. Rätt hyggligt väder var det när jag lämnade hotellet, 5 plus och mulet med bara svag vind. Det så att säga ändrade sig under gång. Regn i varierande mängd och hastighet. Men man kan ju inte få allt så det var ju bara att traska vidare.
Ganska hungrig hade jag hunnit bli när jag närmade mig alla gallerior så en lunch skulle ju sitta fint. Gick runt inne på en galleria med massor av små snabbmatsrestauranger. Nu uppstod ett stort problem: jag kan ingen som helst tyska... Och Mc Donalds kändes inte som ett alternativ heller. Currywurst?? Helst inte. Till slut gav jag upp och gick ut för att hitta ett fik. Kaffe och kalkontoast blev det.
Med förnyad energi traskade jag runt bland rökande "hamburgare" och andra tyska turister på resterna av julmarknader som erbjöd wurst, glühwine och brända mandlar. Allt till mer eller mindre klämkäcka julmelodier. Medan regnet antingen strilade, duggade eller höll sig undan en stund.

Mycket gå blev det..
Och en sväng till Starbucks för lite garanterad wifi :-)  Tydligen var det inte ett ställe där det brukade krylla med turister. Först blev kassakillen jätteglad när han fick praktisera sin engelska och lite senare blev killen som plockade ihop disk jätteförvånad när jag inte alls förstod vad han ville när han pratade tyska..

Hela dagen och eftermiddagen gick. Lyckades köpa flerdagarsbiljett på U-bahn och ta mig till CCH där jag mötte mitt resesällskap för middag och öl.
På väg tillbaka till hotellet provade jag på att handla i en tysk matvaruaffär, liten utmaning med blandat resultat :-) det där med språket är ju lite kul..
En ganska ok turistdag trots allt..


Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar