lördag 7 december 2013

Väder

...kan man säga att vi har haft. Det har blåst ganska mycket hela veckan men "den stora stormen" skulle anlända under torsdagsdygnet. Jag stormsäkrade lite grann utomhus och kurade ihop i soffan med tända ljus när vinden började friska i frampå kvällen. Det är lite mysigt ändå, speciellt när strömmen fortfarande fungerar. Vinden visslar i skorstenen och rycker i huset, allt verkar knaka och gunga och så började snöflingorna singla.
På fredagsmorgonen vaknade jag mitt i ett riktigt vinterland. Det var vitt överallt. Kändes lite som att gå omkring i den där mysiga stugan som finns på julkorten.
Och Signe? Hon ruskade på sig när jag öppnade dörren och rullade ihop sig på soffan. Den som ändå fått göra det.. men jobbet kallade så det var bara att pulsa ut i snön och gräva fram bilen. Vad det blåste! Det är ju en sak att röja av bilen efter ett oväder men medan det fortfarande pågår kommer det ju tillbaka hela tiden. SUCK.
Tillslut var det ändå farbart så jag gav mig iväg. Det var ingen rolig resa men det gick bra. Däremot var det inget kul att komma ut från jobbet:
Så kan det gå. Tog 35 minuter att skotta fram bilen ur den snödrivan. Och resan hem? Ja, den brukar ta ca 15 minuter beroende på trafik. Den tog drygt en halvtimme och var inte alls kul. Tokstollar som kom i mötande i min fil för att de väjde för drivbildning på vägen.. det var nätt opp ett par gånger.
Grannen fick ta fram traktorn och dra upp mig då drivan vid ladugården gick upp till halva dörren på bilen, klarade inte riktigt att forcera den.
Senare var det dags att bege sig till Göteborg. Inget att se fram emot direkt, men Rv40 skulle vara öppen igen så jag gav mig iväg. Tänkte att kommer jag till Jönköping så har jag gjort värsta biten.
Tack o lov för mobiltelefonen! Jag ringde en vän som jag vet gav sig av ca en timme före mig och de satt fast i helt stillastående kö. Jag tog beslutet att köra av på Nissastigen för att runda Ulricehamn där stoppet var. Väglaget var väl inte helt toppen men jag slapp stå stilla i kö. Kom ner till Göteborg helskinnad på ca 3 och en halv timma.
Och det blev en bra kväll.

Kram


1 kommentar: