tisdag 22 juli 2014

Roadtrip på Maui

Det regnar när jag vaknar, eller det har regnat och stormat hela natten i omgångar. Är det tropiskt klimat så kommer det regn också såklart. När frukosten var intagen hade vi en plan för dagen och gav oss iväg i hyrbilen. Fram till första stoppet och huvudmålet med dagens utflykt var det smidigt.
Näkälele Point, Mauis mest nordliga punkt där gångar och hål i lava-berget skapar lite kul fenomen

Det var väldigt halt och lerigt efter nattens regnande så det blev till att hålla sig lite på avstånd, men någon annan sorts vinkel vill man ändå försöka nå. Och att stå på ett ställe där det inte står tio personer till och trängs om bästa bilden...

Lugnt, SÅ nära tänker jag inte gå...

Och lite vy...

Sen började det regna så vi gick tillbaka till bilen och fortsatte färden. Det var ganska mycket sten/klipp-block som hade rasat ner på vägen, blev en del slalomkörning. Det var personal ute och tog hand om och rensade upp också men de hade inte hunnit med allt på morgonen.
Nästa stopp var Bellstone, som fått sitt namn efter att den låter som en klocka om man träffar den på rätt ställe med en annan sten. Vi lyckades inte riktigt
Stooor kaktus växte där också
Så läste brorsan att det skulle gå en liten småbesvärlig stig ner till havet från det här stället så vi bestämde oss för att prova. Första stigen tog slut med den här utsikten
Andra stigen vi provade stannade här...
Det var bara hal lera på det som ser ut som en stig. Inte värt att kanske få åka på ändan hela vägen ner.
Vi provade en stig till
Inte heller en värd att prova i dagens väglag så vi gick tillbaka till bilen för att köra vidare. Vindlande och väldigt smal blev vägen efter en stund. Slingrade som en bergochdalbana utmed bergsväggen. Men det var värt trixandet, körde genom både regnskog och små byar som var hur söta som helst. Lite kul träd som växte både vilt och planterat

Och den här ön var visst söndagsstängd också. Till och med när vi kom till "storstaden" mitt på dagen var det stängt. Nåja, tillbaka till hotellet för lunch och sen bad.

Efter första doppet var vi optimistiska och lade oss på handdukarna på stranden.. haha... det tog inte lång tid innan vi var helt blästrade av den fina sanden. Mmmm, peeling! Ett bad till för att försöka gno bort så mycket sand som möjligt. Det var fantastiska vågor och bra temperatur på vattnet så jag låg där en stund och flöt runt. Det blev solstolarna på gräsmattan på hotellområdet sen. Tills sanden började klia lite för mycket.
Souvenir- shopping (typ varsin kylskåpsmagnet) och middag med en sväng till glassbaren efteråt. Så var sista dagen i paradiset slut.