torsdag 31 juli 2014

So long Seattle

Det var allt lite segt att masa sig ur sängen efter rock-kvällen.. men mycket på agendan sista dagen på semesterresan. Det ska vinkas hejdå, smaskas frappuccino och packas. Och brorsan skulle sluta något lite tidigare och ta med mig till ett bra ställe att äta kött på. Så det var väl liksom bara att sätta igång.

Sommaren hade ett litet uppehåll i slutet på förra veckan men är nu tillbaka i full fart, den här dagen var det hett som attan redan vid 10-snåret. När jag går genom staden såhär sista dagen tittar jag lite extra för att riktigt suga in atmosfären, jag vill kunna njuta ända in i vintermörkret av den här resan
 Vem blir inte lite extra glad av solrosor i full blom? Bina var i alla fall glada just på den här trottoaren där det fanns ett stånd av härliga blommor, deras surrande hördes på flera meters håll.
Jag gick lite extra sicksack för att vara säker på att få med åtminstone en ny gatstump i promenaden och rätt vad det var hade jag nått fram till parken dit alla mina promenader verkar bära den här gången, Volunteer Park. På håll kunde jag höra hur det spelade en liten glad trudelutt om och om igen och funderade på om det var någon positivspelare som hittat ut i solen?  https://www.youtube.com/watch?v=faoChPpcjME (fast tänk den i positivspelsversion) När jag kom närmare såg jag den:
Det finns Glassbil i Seattle också!! Och alla barnen jublade och drog i sina föräldrar för att få köpa glass i värmen. Urgulligt. Annars kryllade parken av solande seatteliter denna dag, kan man inte ta sig till stranden får man gå till parken.

I en korsning fick jag syn på följande växter
De påminde på nåt vis om sengångare. Roligt häng på dem i alla fall :)

Jag traskade tillbaka till lägenheten för att packa. På något vis är det alltid mer som ska med hem än vad som har tagits med, hur kan detta hända hela tiden?? Jag rullade, stuvade, tryckte, pressade och rullade om igen. Till slut hade jag fått ner i stort sett allt utom fyra par skor och två par sandaler, necessär och lite andra lösa prylar i mitt "svarta hål" (som brorsan kallar min resväska efter förra resan) och kände mig riktigt nöjd.
Dags att gå tvärs över gatan för att skaffa en svalkande frappuccino innan duschen och brorsan kommer hem. Gott.

Det blev en smaskig köttbit med väldigt goda såser och pommes till. En trevlig liten restaurang, Red Cow, ute i vad som känns som obygden men som nog har större utbud på det mesta än vad Nässjö har (borträknat frisörer och pizzerior).
Efter maten stuvades det sista ner i en liten handbagage-väska och det var dags att knyta ihop sig för tidig uppstigning.

Klockan ringde tio i fem på morgonen.
Uppklivning, påklädning och frukostätning så var det dags för färd till flygplatsen. Vink, vink och kram till världens bästa brorsa! Tack för allt de här veckorna och hoppas att du också har fått nåt positivt ur mitt besök. Vi har i alla fall haft EN nördkväll med två filmer och vin till :)
Skuttet från Seattle till Chicago försvann till största delen i ett halvslumrande tillstånd så väl på Ohare var jag väldans hungrig. Bara popcorn och pizzor så långt ögat nådde så jag tänkte väl att det som vanligt fick bli en macka vid gaten på Terminal 5.
Döm om min förvåning!! Det fanns restauranger med riktig mat här nu... Typiskt när jag inte ville bli helt proppmätt. Jag hade liksom blivit uppgraderad till Business igen och såg fram emot att få äta fint på planet. Jag tog en pommes och smaskade på det en stund innan boarding.
Lyllos mig! Business, champagne, vin, god mat, färsk frukt och glass. Film som startar när man vill, godis till den. Rymlig (för att vara på flygplan) toalett och störtsköna säten. Och till min glädje även trevlig resegranne.

Väskhämtningen gick smidigt och jag var på Stockholm Central i alldeles för god tid. Tågresan var en plåga för nu var jag riktigt trött. Det var stekhett i vagnen ända till Norrköping och efter Linköping började jag önska mig en jacka för då blev det kallt i stället... Och väl i Nässjö regnade det.. Suck! Och som extra grädde på moset gick en bromsledning på bilen sönder när jag var nästan hemma.

Jag tar en ny dag idag och saker och ting ordnar sig alltid. Nu är jag i alla fall hemma och har en massa underbara upplevelser och minnen i bagaget.

Kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar