onsdag 12 mars 2014

Strålande!

Det skulle vara test av brandlarmet för en ny hyresgäst i fastigheten här så jag tänkte att en heldag på stan var en bra idé. Solen strålade och temperaturen var perfekt för en promenad ner till city, jag hade tänkt mig konstmuseum. Men nej, de har stängt måndag och tisdag så jag traskade runt lite bland affärerna för att få en ny idé.
Fika hjälper nog så jag gled in på en av alla tusentals Starbuck's och tog en kaffe och muffin. Chokladmuffin med kolasås-fyllning. Jo det smakade vill jag lova.
Fylld med ny energi blev det en tur till andra sidan av sta'n och EMP Museum. Finns lite av varje att se där. En liten hörna med LEGO-skulpturer
Det var utställning om superhjältar och SiFi-figurer och dess skapare. En stor avdelning om skräckfilm, alla blodiga figurer, verktyg och deras skapare. Hur filmen utvecklats genom tiden och vad som egentligen skrämmer oss. De hade till och med låtit blodet rinna fram under en dörr som bara personal hade behörighet till (undrar vad som hände där innanför???)
De hade en väldigt stor filmduk där de visade musikvideos. Där kunde man bli en stund och njuta..

En utställning om Jimi Hendrix. En av Seattles stoltheter.. 

Ett gitarrgalleri... från början via elektrifieringen till dagens moderna.

En instrumentskulptur
Några gitarrer där va?? Några andra instrument var visst dit-monterade också. Hur kom han på den idén kan man undra??

En jättegitarr vid museishoppen
Och en väldigt detaljerad utställning om Nirvana och Kurt Cobain såklart. Från skisser gjorda i småskolan via första instrumenten och klubbspelningen till världsturnéer, smashade gitarrer och scenkläder till familj och självmord.
Och på översta våningen kunde man få spela instrument och skapa sin egen låt.. Det gjorde jag inte ;)

När jag väl tagit mig upp till Capitol Hill igen hade mina ben avverkat en dryg mil promenerande. Som om det inte räckte tog brorsan och jag en liten kvällspromenad och blickade ut över fantastiska vyer av Seattle i kvällsskrud








1 kommentar: