lördag 29 mars 2014

Vilket väder!

Och jag har semester! Snacka om vältajmat.
Igår var det fredag och jag hade bestämt mig för att åka till Jönköping och handla trädgårdsjord. Bara mars och redan tänker jag på trädgård och blommor det måste vara rekordtidigt. Men innan jag åkte gick jag ett varv och vattnade blommorna, den här fick jag syn på då:
Om jag inte minns fel blommade den rikligt i oktober och nu är det massor med knoppar på den igen. Men jag ska inte klaga, det är trevligt med blommor.
Väl i Jönköping parkerade jag långt ifrån dörren på de affärer jag skulle till så att jag fick njuta av det fina vädret. Jag tog en tur till Plantagen också för jag har tänkt att plantera om blommorna jag har inne och där fick jag en grattis-på-födelsedagen-bukett, 10 härliga rosor:
Det blev en tur till Nässjö också eftersom jag inte hade med mig hela hjärnan på första resan. Några ärenden till och sen äntligen stöka runt i trädgården. Jag rensade en rabatt och fick lite sällskap
Jag är inte helt säker på om de var vakna av solen  eller om mitt stök och upprivande av rötter väckte dem men helt plötsligt fanns det massor med mask uppe vid ytan. Det är bra.
Jag hittade en favorit såhär på våren också:
Ljuvliga vårlök! På håll tyckte jag att det lös massor med gult i gräsmattan men när jag kom nära var det "bara" en handfull. Vackra och glada är de.
På nåt vis hade jag kommit överens med mig själv att det är alldeles för tidigt att plantera något ännu. Frostnätterna är väl inte slut här i Sibirien bara för att det är vackert väder på dagarna. Lätt att glömma det, man blir så sugen när solen värmer och det doftar vår. Men inte kunde jag hålla mig... jag blev alldeles såld på solgula penséer som lockade i butiken och tyckte att en liten kruka kunde de allt stå i så går det att flytta in den på trappen om det ska bli frost...
Det kändes riktigt bra att när det var klart. Lite vårglädje behöver jag allt.
(jag fick bära in dom på trappen)






1 kommentar: